STATUT FUNDACJI SERDECZNEJ TROSKI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Nazwa Fundacji
- Fundacja działa pod nazwą „ FUNDACJA SERDECZNEJ TROSKI NA RZECZ OSÓB PRZEWLEKLE CHORYCH I W PODESZŁYM WIEKU" " w dalszej części Statutu zwana „ Fundacją."
- Fundacja została ustanowiona przez Janusza Pitala zwanego dalej Fundatorem, Aktem Notarialnym z dnia 03.10.2007 sporządzonym przez Notariusza Konrada Wygonę w Kancelarii Notarialnej w Krakowie ul. Grodzka nr 48 , Rep .A nr 7385/2007 .
- Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku (Dz. U. Nr 46 z 1991 r. poz. 203 z późniejszymi zmianami.) oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną. Członkami Fundacji mogą być zarówno osoby fizyczne jak i prawne.
§ 3
Fundacja może ustanowić odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je, wraz z innym nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
§ 4
Teren działania, siedziba, jednostki organizacyjne Fundacji
- Fundacja działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Kraków.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony
- Fundacja może powoływać i tworzyć filie, ośrodki, biura, zakłady i oddziały.
- Fundacja może prowadzić działalność poza granicami kraju zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tych samych lub podobnych celach działania.
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją krajową lub zagraniczną, na warunkach określonych w Statucie oraz zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Fundacja może wchodzić w spółki prawa handlowego, przedsiębiorstwa mieszane oraz tworzyć inne struktury powiązań gospodarczych z podmiotami krajowymi i zagranicznymi.
§ 5
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Zdrowia.
Rozdział II Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
I. Celem Fundacji jest:
- Zwiększenie aktywności życiowej i zaradności osobistej osób przewlekle chorych i w podeszłym wieku ,
- Podnoszenie i utrzymanie sprawności fizycznej osób w podeszłym wieku ,
- Poprawa jakości opieki zdrowotnej nad osobami przewlekle chorymi i w podeszłym wieku ,
- Opieka medyczna i socjalna nad osobami przewlekle chorymi i w podeszłym wieku,
- Pomoc osobom przewlekle chorym i w podeszłym wieku w pozyskiwaniu różnego sprzętu rehabilitacyjnego oraz przedmiotów ułatwiających choremu życie, a członkom rodziny lub opiekunom sprawowanie opieki, niezbędnych dla poprawy jakości życia chorych , oraz pomoc w nabywaniu lekarstw i materiałów medycznych ,
- Zwiększenie wydolności opiekuńczej rodzin opiekujących się osobami przewlekle chorymi i w podeszłym wieku ,
- Prowadzenie działalności integracyjnej dla osób w podeszłym wieku ,
- Podejmowanie i wspieranie działań w zakresie ochrony i promocji zdrowia.
II. Fundacja realizuje swoje cele przez:
- Świadczenie usług pielęgniarsko-opiekuńczych w domu chorego w tym niesienie indywidualnej pomocy w tworzeniu jak najkorzystniejszych warunków do opieki nad tymi chorymi, łącznie z przystosowaniem mieszkania,
- Prowadzenie zakładów opieki zdrowotnej, a szczególnie zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych, opiekuńczo-leczniczych , oddziałów rehabilitacji , oddziałów dziennego pobytu , hospicjów , oddziałów opieki paliatywnej i udzielanie w nich fachowej medycznej i pozamedycznej stacjonarnej opieki całodobowej i dziennej, również w domu chorego.
- Prowadzenie form opieki społecznej oferujących stacjonarną opiekę dzienną i całodobową,
- Organizowanie i finansowanie zakupu specjalistycznego sprzętu medycznego, rehabilitacyjnego oraz lekarstw i medycznych środków pomocniczych niezbędnych dla zapewnienia opieki , ratowania zdrowia lub życia osób starszych, niepełnosprawnych, z chorobami przewlekłym wieku starczego,
- Organizacja , prowadzenie opieki paliatywnej i hospicyjnej w domach osób objętych opieką,
- Organizowanie akcji pomocy osobom starszym i niepełnosprawnym z udziałem innych podmiotów.
- Wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe zakładów opieki zdrowotnej prowadzących działalność w zakresie opieki długoterminowej , stacjonarnej oraz w domu chorego w szczególności w odniesieniu do sprzętu medycznego , lekarstw , medycznych środków pomocniczych i artykułów codziennego użytku .
- Wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe budowy, remontów i modernizacji zakładów opieki zdrowotnej oraz innych obiektów służących opiece długoterminowej poprawie zdrowia lub ratowaniu życia osób starszych i niepełnosprawnych .
- Prowadzenie wypożyczalni sprzętu i przedmiotów niezbędnych do pielęgnacji i obsługi chorych
- Opracowywanie informatorów i poradników dla chorych, członków ich rodzin i opiekunów
- Organizowanie grupowych i indywidualnych zajęć terapeutycznych osób w podeszłym wieku i przewlekle chorych ukierunkowanych na
- nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania, w szczególności obejmujących naukę czynności dnia codziennego,
- zwiększanie mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo,
- usprawnianie osób ze znacznym upośledzeniem ruchu i mowy,
- ogólne usprawnianie ograniczające deficyty rozwojowe.
- Organizowanie czasu wolnego dla osób w podeszłym wieku i przewlekle chorych poprzez organizowanie imprez, spotkań z osobami z dziedziny kultury i nauki, organizowanie przedstawień, odczytów, dyskusji, seminariów i sympozjów artystycznych oraz innych tego typu form organizacji czasu wolnego,
- Doradztwo i pomoc organizacyjno - ekonomiczna oraz szkolenie osób zainteresowanych działalnością fundacji
- Praca badawczo-rozwojowa w dziedzinie pielęgniarstwa.
Rozdział III
Majątek i dochody fundacji
§ 7
Majątek Fundacji stanowi: - fundusz założycielski w kwocie 4000 zł /słownie cztery tysiące złotych/, - środki finansowe, ruchomości, nieruchomości oraz inne prawa majątkowe nabyte przez Fundację w toku jej działalności , - kapitał zapasowy i inne fundusze celowe tworzone z zysków Fundacji,
§ 8
Dochodami Fundacji zwiększającymi jej majątek są: subwencje, dotacje, darowizny, spadki i zapisy, dalsze świadczenia Fundatora, dochody ze zbiórek i imprez publicznych, dochody z praw majątkowych przekazanych Fundacji odpłatnie lub nieodpłatnie, odsetki bankowe i dochody z majątku nieruchomego i ruchomego.
§ 9
- Majątek Fundacji może być używany do realizacji wszystkich celów Fundacji z zastrzeżeniem § 11 Statutu Fundacji.
- Rachunkowość Fundacji prowadzona jest zgodnie z obowiązującym prawem.
§ 10
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znaczenie przewyższa długi spadkowe.
§ 11
Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich celów Fundacji o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 12
- Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach i lokatach bankowych, w obligacjach, akcjach i udziałach, w nieruchomościach oraz ruchomościach stanowiących w rozumieniu obowiązujących przepisów, środki trwałe
- Fundacja może tworzyć fundusze, w tym fundusze celowe.
- Decyzję w sprawie tworzenia funduszy celowych, określenia kwot przykazywanych na te fundusze a także określenia sposobu dysponowania środkami zgromadzonymi na tych funduszach, podejmuje Zarząd Fundacji kierując się w razie takiej potrzeby wolą spadkodawców lub zapisobiorców.
§ 13
Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy z tym, że pierwszy rok obrotowy rozpoczyna się z dniem rejestracji i kończy 31.12.2008 .
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 14
- Organami Fundacji są:
- Fundator lub jego prawni następcy
- Zarząd Fundacji.
- Jeżeli w niniejszym Statucie jest mowa o Fundatorze, każdorazowo dotyczy to również jego przyszłych prawnych następców .
§ 15
- Do kompetencji Fundatora należy:
- Ustalenie i zmiana statutu i celów Fundacji
- Zatwierdzenie Regulaminu Zarządu,
- Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu,
- Ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu ,
- Opiniowanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji w tym planów finansowych i rzeczowych,
- Zatwierdzanie sprawozdania finansowego Fundacji,
- Ustanawianie nagród Fundacji i medali oraz zasad ich przyznawania.
- Decyzja o połączeniu Fundacji z inną fundacją lub przekształcenia Fundacji
- Decyzja o likwidacji Fundacji.
- Fundator może przekazać swoje wszystkie lub niektóre uprawnienia wynikające z niniejszego Statutu, wyznaczonej przez siebie osobie fizycznej.
§ 16
Zarząd Fundacji:
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, liczy od 1 do 5 osób i składa się z Prezesa Zarządu, Wiceprezesów oraz Członków Zarządu.
- Funkcję Prezesa Zarządu pełni Fundator lub członek Zarządu wskazany przez Fundatora. Pozostałych członków Zarządu powołuje i odwołuje Fundator.
- Kadencja Zarządu trwa 5 lat.
- Członkostwo Fundatora w Zarządzie wygasa jedynie w przypadku śmierci lub złożenia przez niego rezygnacji. Upływ kadencji Zarządu nie ma wpływu na członkostwo Fundatora w Zarządzie.
- Członkostwo pozostałych członków Zarządu wygasa w przypadku:
- śmierci,
- złożenia do Fundatora rezygnacji na piśmie,
- odwołania z pełnionej funkcji w wypadku :
- choroby powodującej trwałą niezdolność do sprawowania funkcji,
- nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
- utraty zdolności do czynności prawnych,
- prawomocnego pozbawienia praw publicznych lub w razie prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne
§ 17
- Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składa samodzielnie Prezes Zarządu lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
- Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania Fundacji określając zakres takiego umocowania.
§ 18
- Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz. Zarząd zajmuje się wszelkimi sprawami nie zastrzeżonymi do kompetencji pozostałych organów Fundacji oraz Fundatora a w szczególności
- zarządzanie sprawami Fundacji i jej majątkiem,
- opracowanie sprawozdań z działalności oraz sprawozdań rocznych oraz przedkładanie go właściwym organom ,
- przyjmowanie subwencji, spadków darowizn i zapisów,
- podpisywanie umów o współpracy
- tworzenie i znoszenie zakładów Fundacji i innych jednostek organizacyjnych Fundacji
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał - zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Sposób zwoływania posiedzeń Zarządu, formy jego działania oraz podział czynności pomiędzy jego członkami określa Regulamin Zarządu ustalony przez Zarząd i zatwierdzony przez Fundatora.
Rozdział V
Przepisy końcowe
§ 19
Likwidacja Fundacji
- W sprawach dotyczących likwidacji Fundacji, nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku (Dz. U. Nr 46 z 1991 r. poz. 203 z póź. zm.) o fundacjach z późniejszymi zmianami.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania jej środków finansowych i majątku.
- W razie likwidacji Fundacji funkcję likwidatora pełni Prezes Zarządu lub inna osoba wyznaczona przez Fundatora.
- Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
- zgłoszenie do Sądu wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji,
- wezwanie wierzycieli Fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłaszania swych wierzytelności
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,
- sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,
- ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku Fundacji
- wypełnienie obowiązków nałożonych przez Ustawę o fundacjach
- zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem wykreślenie Fundacji z rejestru
- przekazanie dokumentów Fundacji do archiwum państwowego,
- powiadomienie Ministra Zdrowia
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się z zastrzeżeniem art. 5 ust 4 ustawy o Fundacjach, instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji.
§ 20
- W przypadku śmierci Fundatora jego prawa i obowiązki przejmuje osoba wskazana w testamencie.
- W przypadku braku testamentu prawa i obowiązki przejmują spadkobiercy ustawowi.